Amerikanen en Engelsen zijn meesters in het bedenken van pakkende slogans voor prestigeprojecten en politieke campagnes. Van “We’re going to put a man on the moon” (Kennedy, 1963) tot “Britain deserves better” (Labour, 1997) en “Make America great again” (Reagan, 1980 en Trump, 2016). Of je het nu met de missie eens was of niet: je wist in ieder geval waar het de bedenkers in de kern om ging.
Maar hoe belangrijk is dat nou eigenlijk, een slogan voor een politieke campagne, een interne organisatieverandering, herindelings-, fusie-, visietraject of stedelijke herontwikkeling? Moeten we de complexe realiteit platslaan en ophangen aan een grappige woordspeling? Creëren we daarmee draagvlak en enthousiasme? Komen mensen daardoor in beweging?
Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Een slogan gaat pas werken als het een kernachtige, pakkende samenvatting geeft van een visie en een verhaal. Als er een duidelijke keuze in zit, en een inspirerende ambitie. Een goede slogan ‘triggert’ het achterliggende verhaal in het hoofd van mensen. En dát zet ze in beweging!
Voor EHV247, de cityhospitality organisatie van Eindhoven, ontwikkelde Studio Clara een interne brand story waarmee de organisatie opnieuw op het netvlies kwam van bestuurlijke stakeholders: hoe kan ‘gastvrijheid’ bijdragen aan het profiel en profijt van de stad, zowel economisch als maatschappelijk?
In de rol van vertellers en verbinders: